Saltar ao contido principal

Bibliotecas Escolares Inclusivas e Solidarias no século XXI

 

Bibliotecas Escolares Inclusivas e Solidarias no século XXI

 #CAFI_IncluÍDAS e Biblioteca Escolar


( Artigo redactado seguindo as instrucións da revista EDUGA para ser publicado nº 89 da revista do ensino galego, EDUGA)

Resumo do contido:

As bibliotecas escolares inclusivas e solidarias do século XXI promoven a diversidade e a participación activa da comunidade educativa. O programa de formación para o profesorado #CAFI_IncluÍDAS é unha iniciativa destacada que busca fomentar a inclusión educativa,abordando estratexias e indicadores de calidade das políticas e prácticas de inclusión.

A experiencia do CIFP Compostela destaca a importancia de transformar as bibliotecas en espazos de encontro e aprendizaxe, abordando problemáticas sociais e contribuíndo á consecución dos Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable.

Palabras Claves: inclusión, formación, ODS, biblioteca solidaria, Erasmus+

 

DATOS DA AUTORA:

Mercedes Teijeiro Gato

Profesora de inglés e coordinadora da Biblioteca Escolar

CIFP Compostela. Santiago de Compostela. A Coruña

mtgato@edu.xunta.gal

 

Contextualización

No século XXI, as bibliotecas escolares enfróntanse ao desafío de adaptarse a unha sociedade cada vez máis diversa e tecnolóxica. A inclusión e a solidariedade convertéronse en piares fundamentais para garantir que todos o estudantado teña acceso equitativo aos recursos educativos e culturais. As bibliotecas escolares non só deben ser espazos de aprendizaxe, senón tamén lugares onde se fomente a igualdade, a diversidade e a participación activa de toda a comunidade educativa.

Os principais obxectivos das bibliotecas escolares solidarias e inclusivas son:

Garantir o acceso igualitario aos recursos informativos e culturais para todo o alumnado, independentemente das súas capacidades, orixe ou situación socioeconómica.

Fomentar a diversidade e o respecto polas diferenzas, promovendo a convivencia e a empatía entre a  comunidade educativa.

Impulsar a participación activa da comunidade educativa na vida da biblioteca, creando un espazo de encontro e colaboración.

Para acadar estes obxectivos, as bibliotecas escolares deben contar cunha serie de recursos:

Coleccións diversas e accesibles, que inclúan materiais en diferentes formatos (libros, audiolibros, materiais dixitais, materiais sensoriais) e en varios idiomas.

Tecnoloxía adaptada, como lectores de pantalla, lupas electrónicas e software de accesibilidade, para garantir que todo o estudantado poda utilizar os recursos da biblioteca.

Formación continua para o profesorado do equipo da biblioteca.

Biblioteca escolar inclusiva

A  Asesoría de Bibliotecas Escolares, no contexto do Plan LIA, leva anos traballando desde una perspectiva inclusiva, impulsando programas para fomentar o cambio de actitudes nas liñas de traballo desde os equipos de bibliotecas escolares como o programa da Consellería de Cultura, Educación e Ordenación Universitaria, no contexto do Plan LÍA(Lectura, Información e Aprendizaxe) 2016-2020 de Bibliotecas Escolares  que desenvolveu algunhas das liñas contempladas no desafío número tres deste Plan.

No presente curso escolar o Centro Autonómico de Formación e Innovación( CAFI) ofertou numerosas formacións en materia de inclusión educativa e recentemente puxo en andamento o curso A biblioteca escolar como centro inclusivo das aprendizaxes.

 




Participación no proxecto #CAFI_IncluIDAS

 

Do 7 ó 11 de abril de 2025 participei nun curso de formación sobre inclusión educativa: A diversidade e inclusión nas escolas: Estratexias e indicadores da calidade das políticas e prácticas de inclusión  na Facultade de Psicoloxía e de Ciencias da Educación da Universidade do Porto en Portugal.

A actividade está enmarcada dentro do proxecto Erasmus + incluIDAS en torno á educación inclusiva, abordada desde o traballo colaborativo de tres colectivos (persoal docente, inspector e asesor).

  • Curso 2024-25: dimensión global
  • Curso 2025-26: dimensión dixital
  • Curso 2026-2027: dimensión comunicativa
  • Curso 2027-2028: escolla entre as dimensións

A duración do proxecto é para catro cursos académicos.

Empregamos como ferramenta de colaboración o portafolios dixital, onde visibilizamos os fitos acadados ao longo da duración do proxecto. Estes fitos estarán relacionadas cada ano cunha temática:

 Para participar en vindeiras convocatorias ou recibir información sobre este interesante proxecto, podedes subscribirvos á newsletter informativa  aquí 

Foron días de intensa formación teórica e onde tamén tivemos a oportunidade de visitar o Agrupamento de Escolas do Cerco do Porto, modelo de boas prácticas, e participar nas actividades da xornada cultural que estaban a celebrar.

Os equipos das bibliotecas escolares galegas levamos xa unha boa andaina tentando por en practica moitas das metodoloxías e liñas de traballo que nos presentaron como modelos de boas prácticas nas formacións recibidas,na primeira fase do proxecto, en Santiago de Compostela,Desenvolvemento de habilidades e competencias necesarias para unha práctica educativa inclusiva, Galicia e no curso de na universidade do Porto, Portugal.

 

 


 

Biblioteca escolar solidaria

A biblioteca do CIFP Compostela está comezando a formar parte da vida do centro escolar. Durante anos, os libros e materiais estiveron pechados baixo chave e practicamente convertida nun almacén de diversos materiais. Durante a pandemia foi reconvertida en comedor escolar e por fin, no ano 2022, comezouse un proceso de renovación e actualización no que aínda estamos mergulladas. Ese mesmo ano, comezamos a formar parte do PLAMBE.

O equipo da biblioteca do CIFP Compostela pretende ser o eixe vertebrador entre todos os departamentos didácticos para traballar de xeito transversal e colaborativo.

A Biblioteca concíbese como un espazo de encontro e aprendizaxe, que non só busca promover a lectura, senón tamén abordar problemáticas reais que afectan á comunidade educativa e contribuír así á consecución dos  Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable (ODS) establecidos pola ONU na súa Axenda 2030.

Formamos parte do programa de bibliotecas escolares solidarias e contamos co programa de voluntariado escolar.

Obtivemos o Selo de Biblioteca Escolar Solidaria o pasado curso 2023-2024 , un recoñecemento ás bibliotecas que traballan de forma salientable a compensación de desigualdades e fomentan o voluntariado cultural e social entre todas as persoas integrantes da comunidade escolar e o traballo das comunidades educativas a prol dunhas bibliotecas escolares atentas ás necesidades de toda a comunidade escolar e ás súas familias, en materia de lectura e de acceso ao coñecemento. Coa axuda ecómica recibida, aumentamos a colección de libros de Lectura Fácil e humanizamos máis o espazo da biblioteca .

 

 



 

Exemplos de actividades realizadas:
 

 Fomento da lecto-escritura

Club de lectura Caldo de Gloria : Mediación lectora no CIFP Compostela


Concursos de escritura creativa: Invitación ao estudantado a expresar as súas reflexións  a través da escritura e promover a educación para a paz: Microrelatos sobre os conflitos bélicos II 


Realización de guías dixitais para reflexionar sobre outras culturas 


Difusión da plataforma de préstamos dixital  E-LBE.2 e as accións formativas que oferta entre toda a comunidade educativa 

 

ALFIN e AMI


A biblioteca do CIFP Compostela forma parte do plan dixital do centro desde o curso 2024-2025 e entre as súas liñas prioritarias, pretende ofertar formación a toda a comunidade escolar en Información Mediática e Informacional a toda a comunidade escolar según as necesidades detectadas en cada curso académico.

Información Mediática e Informacional: Celebración da semana AMI 


 Obradoiro práctico Iniciación segura á pegada dixital e ás redes sociais impartido pola AMTEGA (Axencia para a Modernización Tecnolóxica de Galicia)  dirixido ó alumnado da FP Básica.


Obradoiro sobre selfies, retratos e feminismos 

 

 

 Sensibilización sobre problemas sociais


Charlas,conferencias e encontros con escritoras: Invitación a persoas expertas para abordar diferentes temáticas de interese como a igualdade de xénero, a loita contra o cambio climático e os dereitos humanos, entre outros.


Proxeccións de documentais: Exhibición de documentais que visibilicen problemáticas sociais e promovan a reflexión e o debate.


Exposicións temáticas: Montaxe de exposicións que aborden aspectos relacionados cos ODS, con información relevante e propostas de acción.


Colaboración na organización do mercado sostible de Nadal: O curruncho do Apalpador 

 



 

Colaboración coa comunidade educativa

Formación de persoas usuarias da biblioteca ó inicio do curso escolar. Organización de microvisitas para dar a coñecer o espazo á comunidade educativa no Día da Biblioteca 

Programa de Voluntariado na Biblioteca escolar: Ofrecemento de oportunidades para que o alumnado participe no programa de voluntariado da biblioteca escolar implicándose tanto en tarefas de deseño e xestión como no coñecemento da temática e problemática relacionada cos ODS e a proposta de actividades a realizar.

Obradoiros para mellorar a competencia comunicativa do alumnado: Obradoiros de expresión oral 

Desenvolvemento de talleres prácticos onde se aborden estratexias para promover a solidariedade e a inclusión no ámbito escolar e comunitario entre as diferentes familias profesionais do CIFP Compostela: Preparación do Entroido do Lamas

 

Asesoramento ás persoas que precisan axuda coas TICS para solicitar a acreditación de competencias no noso centro e no proceso de matrícula de inicios de curso.

Encontros cos centros da contorna: Día Mundial da Literatura Infantil e Xuvenil

Traballo interdepartamental. Estreita colaboración co cordinador do Equipo de Dinamización da Lingua Galega, Serxio Carreira Trigo, para realizar unha programación conxunta e minimizar esforzos na celebración anual da Festa das Letras Vivas: A voz de Morgana, teatro, coa actriz Mónica Camaño.


Vídeo poema Delincuente de Nuria Vil 

A actividade máis exitosa deste curso foi a proposta do alumnado do Programa de Voluntariado na Biblioteca Escolar “O CIFP Compostela en viñetas” para a realización dun mural no centro con representación de todas as familias profesionais desde una perspectiva inclusiva: Mural realizado pola artista Ana Santiso.

 

Actividades e accións futuras

Na nosa liña de traballo futura tentaremos continuar coa adaptación dos espazos para poder atender a todas as necesidades da comunidade educativa: colocación de sinalización en alfabeto Braille, adaptar as publicacións da biblioteca a formatos e tipos de letra máis inclusivos, adquisición de materiais en formatos multisensoriais e colaboración no vindeiro curso 2025-2026 co proxecto iniciado pola nosa compañeira Joaquina Alonso Castro para dinamizar a aula multisensorial do CIFP Compostela.

 

 

 


 

Conclusións

As bibliotecas escolares solidarias e inclusivas son esenciais para construír unha sociedade máis xusta e equitativa. A través de actividades que fomenten a diversidade e a participación, estas bibliotecas poden converterse en espazos de encontro e aprendizaxe para toda a comunidade educativa. No século XXI, é fundamental que as bibliotecas escolares se adapten ás necesidades de toda a comunidade escolar, garantindo que ningunha persoa quede atrás no seu proceso de aprendizaxe e desenvolvemento persoal.

 A través de iniciativas como o proxecto de formación para o profesorado  #CAFI_IncluÍDAS e a renovación das bibliotecas escolares, estanse a crear espazos que non só fomentan a aprendizaxe, senón que tamén abordan problemáticas sociais e contribúen aos Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable.

A experiencia do CIFP Compostela demostra que, con esforzo, medios, orzamento e colaboración, é posible transformar as bibliotecas en centros de encontro e aprendizaxe, onde se promova a lectura, a inclusión e a solidariedade. As actividades desenvolvidas, desde clubs de lectura ata obradoiros sobre igualdade de xénero e sustentabilidade, son exemplos claros de como as bibliotecas poden influír positivamente na comunidade educativa.

En definitiva, as bibliotecas escolares do século XXI deben continuar adaptándose ás necesidades cambiantes da sociedade, garantindo o acceso equitativo aos recursos e fomentando a participación activa de todo o estudantado e da comunidade escolar en xeral. Só así poderemos construír unha educación máis inclusiva e solidaria, que prepare ás novas xeracións para os desafíos do futuro.


 

 

Publicacións populares deste blog

II Concurso de microrrelatos sobre os conflitos bélicos

                                       BASES Microrrelato individual orixinal e inédito cunha extensión máxima de 100 palabras sobre a temática “OS CONFLITOS BÉLICOS”, que denuncien, describan ou fagan reflexionar sobre esta cuestión. O título e o nome e curso do alumnado non contará nesas 100 palabras. Valorarase a orixinalidade, o contido e a calidade lingüística. Participantes : Alumnado do CIFP Compostela Lingua : Galega Data límite de entrega:  31 de Xaneiro do 2025. Presentación:  Publicar como comentario nesta entrada do blog indicando nome, curso e ciclo que estades a cursar no CIFP Compostela. Xurado: O xurado estará composto por profesorado do Equipo de Dinamización da Biblioteca e do Equipo de Dinamización da Lingua Galega. Premio: Vale de 50 euros para gastar nunha librería do comercio local

Concurso de microrrelatos sobre os conflitos bélicos

  BASES Microrrelato individual orixinal e inédito cunha extensión máxima de 100 palabras sobre a temática “OS CONFLICTOS BÉLICOS”, que denuncien, describan ou fagan reflexionar sobre esta cuestión. O título e o nome e curso do alumnado non contará nesas 100 palabras. Valorarase a orixinalidade, o contido e a calidade lingüística. Participantes : Alumnado do CIFP Compostela Lingua : Galega Data límite de entrega: 31 de Xaneiro do 2024. Presentación: Publicar como comentario nesta entrada do blog indicando nome, curso e ciclo que estades a cursar no CIFP Compostela. Xurado: O xurado estará composto por profesorado do Equipo de Dinamización da Biblioteca e do Equipo de Dinamización da Lingua Galega. Premio: Vale de 50 euros para gastar nunha librería do comercio local

Día das Bibliotecas 2024

 Día das Bibliotecas: Por un futuro sostible Microvisitas guiadas à biblioteca do CIFP Compostela  da man do alumnado de XAT 2⁰ curso, módulo comercialización e eventos e profesorado do equipo da biblioteca.  Por outros 364 días màis 💥 Moitas grazas pola colaboración, planificación e traballo ben feito!